> >

Kepada Jokowi, PM Malaysia Minta Ikut Bangun Ibu Kota Baru di Kalimantan

Berita utama | 11 November 2021, 12:16 WIB
Presiden Joko Widodo (Sumber: Tangkapan Layar Youtube Setpres/ninuk)

JAKARTA, KOMPAS.TV- Perdana Menteri Malaysia Dato Sri Ismail Sabri Yaakob memohon kepada Presiden Joko Widodo agar investor-investor dari negaranya dilibatkan dalam pembangunan Ibu Kota Negara di Kalimantan Timur.

Keterangan itu disampaikan dalam pertemuan kenegaraan di Istana Bogor, Rabu (10/11/2021).

“Saya memohon kepada Bapak Presiden, oleh karena Bapak Presiden dan pemerintah Indonesia sedang membangunkan di Kalimantan yang memang bersepadan dengan Malaysia, yaitu Sabah dan Serawak,” katanya.

“Saya memohon supaya wisawan-wisawan Malaysia ataupun business perniagaan, ahli perniagaan Malaysia boleh terlibat sama di dalam pembangunan di Kalimantan,” ucap PM Malaysia.

Apalagi, katanya, Malaysia dan Indonesia merupakan dua negara yang memiliki banyak persamaan dalam berbagai hal.

Baca Juga: Jokowi Bangga di Masa Pandemi Covid-19 Industri Film Indonesia Meraih Banyak Prestasi

“Sebagai sahabat serumpun, Malaysia dan Indonesia berkongsi banyak persamaan dalam pelbagai perkara termasuk adat, tradisi, dan warisan kehidupan,” ujarnya.

“Pada tahun 2020, kedua-dua negara telah membuat penjenamaan penyenaraian bersama bagi pantun secara multinasional nomination ke UNESCO.”

Dalam kesempatan tersebut, PM Malaysia juga mengatakan dirinya akan memberi jaminan kepada Tenaga Kerja Indonesia di Malaysia.

Salah satunya dengan menyediakan layanan aduan bagi TKI di Malaysia yang menghadapi kendala dalam hal gaji atau sikap dari majikannya.

Penulis : Ninuk Cucu Suwanti Editor : Desy-Afrianti

Sumber : Kompas TV


TERBARU